HTML

Külsőház

Mivel mi nem vagyunk bent a "Tisztelt Ház"-ban, tehát nem lehetünk sem Felsőház, sem Alsóház. Mi tehát a Külsőház tagjai vagyunk... Házon kívűl, és néha bizony magunkon kívül is - leginkább attól, ami a T. Ház-on belül folyik. Odabent csak "lehet" más a politika, idekint viszont már most is más... Csak akarni kell és csinálni - mert itt virtuálisan az egész ország egy nagy gyűlés, és (visszahívható) képviselő benne minden férfi és nő. Ez itt a "likvid demokrácia" folyama.

Friss topikok

  • tibapó: Te pihent agyú, te! :) (2019.04.07. 17:42) Likvid demokrácia
  • Bognár Attila: @Bognár Attila: - vegyük észre, hogy a "küszöb" teljes eltörlése esetén is megmaradna egy "techni... (2017.10.06. 20:40) A "kettős választás" koncepciójának értékelése
  • tibapó: Hát rajta, cizelláld! És rövidítsd! Néhol nehezen követhető, nehézkes. Ami a legszimpatikusabb: ... (2017.10.04. 09:16) Előválasztás
  • giat: A politika a pártok játéka? Éljünk beleszólási- és szavazati jogunkkal a mindennapokban is! Elhi... (2015.02.25. 17:38) Foglaljuk össze... 3.
  • Bognár Attila: @Takács Gyula: "[107. lista] - A normál működés során majd hogyan aránylik egymáshoz az összes egy... (2013.03.17. 01:25) Külsőházi előválasztás

Előválasztás

2016.05.26. 10:43 Bognár Attila

Az előválasztás eredetileg a 2014-től elvett 1. fordulót lett volna hivatott pótolni - mint a jelenlegi egyetlen forduló előtti “nulladik” forduló.

Az persze csak mese, hogy “az összefogási kényszert (tehát azt, hogy a kormánypárt(ok) jelöltjeivel szemben körzetenként csak egy ellenzéki indulónak van valós esélye a győzelemre) az új választási rendszer hozta (volna) létre”. Csak emlékeznünk kellene arra (ami nem volt azért még olyan túl régen!), hogy az előző választási rendszerben a második fordulóba továbbjutott három jelölt közül az egyik szinte mindig visszalépett (merő "összefogási kényszerből"!), hogy ezzel növelje a másik kettő jelölt közül a vele “rokon” (de legalábbis szövetséges) politikai erő emberének az esélyét a győzelemre a “közös ellenség” fölött...
2014. viszont elég jó megmutatta, hogy a szimpla “összefogás” nem elég a győzelemhez. Leginkább azért nem, mert az egyes résztvevők által külön külön elérhető szavazatok nem adódnak össze mechanikusan! (mellesleg a nagymértékű pártutálat miatt még úgy is elégtelen lett volna)
  • a baloldal széttagoltságának oka leginkább az MSZP-vel, mint "gyüjtőpárttal" való elégedetlenség - emiatt jött létre több új, "kritikus" formáció - ezért aztán különösen hiteltelen, amikor a “kritikus” összefog a “kritizálttal” - anélkül persze, hogy az a kritika hatására eléggé javulna...
    (ez a logikai bukfenc ugyanígy eredménytelenné tette a hajdani - és egyszeri! - MIÉP-Jobbik “technikai összefogást” is 2006-ban)
  • 2013-ban a pártokkal elégedetlen baloldali választói tömegek a Milla és a Szoli(daritás) keretében mozgolódtak, ám Bajnai október 23-ai beszéde alaposan lehűtötte a reményeiket, hogy az MSZP helyett volna szerepük, nem pedig csupán mellette (sőt vele "összefogva"!)

Reménykedő baloldaliak, csalódott jobboldaliak, politikailag elárvult szabadelvűek és hatni akaró zöldek összefogását kell megteremtenünk. És azokét is, akik nem tudnak, vagy nem akarnak maguknak pártot választani.

Ebben a szövetségben szükség lesz demokratikus pártokra és politikusokra, mert tisztában vagyunk azzal, hogy ezt a rezsimet csak politikai eszközökkel lehet leváltani

2014. kudarca nyomán a pártokban fölmerült a politikai “innováció” szükségessége (jobb híján:) így többen fölvetették az előválasztás ötletét is.
Jómagam elmentem a Republikon Intézet több, ezt a témát átbeszélő rendezvényére is, melyeken a pártok képviselői is megszólaltak. Ezekből az jött le nekem, hogy szerintük - és számukra! - az előválasztásnak több a hátránya, mint az előnye, így (akármennyire is szeretnének valami "csodafegyverrel" kirukkolni) mégsem fognak ebbe belevágni.
Előnyei (a pártok számára) Hátrányai (szintén nekik)
  • A nyerésre esélyes (netán civil - lásd Veszprém:) jelöltek megtalálása
  • nagyobb hírverés az "ellenséges médiában"
  • a "részvétel" lehetősége ((náluk valójában csak az illúziója!!!)) a választók számára - ezzel több szavazó megnyerése
  • A közülük beszavazott (független!) képviselők "kezelhetetlensége" (pl. frakciófegyelem hiánya!)
  • többségi szavazás esetén "úgyis" mindenütt az MSZP jelölhetne... (akikre viszont utána pont nem elegen szavaznának "át" mások szavazói)
  • a listaállításhoz 27 körzetben kell "egyéni" párt jelöltet állítani!!! (külön a külön listákhoz, közösen egy közös listához)
.

Az eddigieket összegezve:

  1. a régi/új választási szisztéma alaptétele, hogy az egyéni körzetekben (EVK) csak egy kihívónak lehet esélye a győzelemre
  2. 2014. megmutatta, hogy ezt az egy-egy jelöltet egy teljes “összefogás” sem képes kiállítani - szimpla háttéralkuk útján... (-mivel azzal ugye nem jár automatikusan együtt a választók tényleges “átszavazási hajlandósága”!)
  3. egy előválasztáson a “többségi szavazás” alkalmazása csupán az “erősebb kutyának” kedvezne - ám nem hozná helyzetbe a kisebb pártokat, pláne nem független, civil indulókat!
  4. további komoly akadálya az ellenzéki győzelemnek a hiteltelen pártokból való kiábrándultság - amely pártok/politikusaik azután az egész összefogást is képesek hitelteleníteni a részvételükkel. Ez a fő oka annak, hogy az “összefogás” mégsem rendelkezik kellő számú szavazattal - a jelentős mértékű kormányváltó hangulat ellenére! (- a civilek viszont jóval kevésbé szervezettek, mint a pártok)
Részben ide tartozik még a “demokratikus választás” általános  jellemzője, hogy a szavazás állása (a részeredmény) nem követhető menet közben, ami gátolja a valós választói akarat megnyilvánulását...
Egy jó példa erre az, amikor a 2010-es választáson az emberek "annyira" le akarták váltani az MSZP-s kormányt, hogy az ehhez éppen elégségesnél jóval többen szavaztak a kormányváltásra - amivel úgy "adtak 2/3-ot" a váltópárt(ok)nak, hogy az viszont egyáltalán nem állt a szándékukban!
.
A fentiekből levont következtetéseim:
  1. az előválasztást a civileknek maguknak kell megszervezniük, hogy sikeresen kiválaszthassák maguknak azt a valóban esélyes EGY közös jelöltet.
  2. egy sikeres előválasztásnak 3 fontos tényezője van:
    1. - a szavazók (bárki lehessen, minél többen, annál hitelesebb!)
    2. - a jelöltek személye / és programjuk (bárki megméretkezhessen!)
    3. - a módszer (Condorcet-Schulze rendszerű preferenciális e-voks legyen!)
  3. minden jelölt hozza (regisztráltatja) a saját szavazóit - minden szavazó keresztbe minősít minden jelöltet... (tetszési sorrendbe, nyilván a sajátját első helyre, de közvetlenül utána azokat, amelyekre még hajlandó átszavazni) - a szoftver a megfelelő algoritmussal összegezve kiválasztja közülük a “legkevésbé elutasított” jelöltet, akire tehát élesben a legtöbben fognak szavazni
  4. a szavazás többször is megismételhető, közben a kevésbé esélyesnek bizonyult jelöltek visszaléphetnek (DE az "ő szavazóik" továbbra is minősíthetik a versenyben maradt jelölteket!), akár újabbak is jöhetnek - a választók eközben megismerik egymás választását is, ezáltal a majdani éles választásunk nem lesz “zsákbamacska”!
  5. Külön szavazási kérdés szólhat a második (a listás!) szavazatunk esélyeseiről (itt már több “nyertes” is lehet - amely pártok az eredmény szerint önállóan is átléphetik majd az 5%-os küszöböt! - ez is átalakulhat, és rögzülhet - több fordulón keresztül lecsengő hullámzással)
Egy ilyen előválasztás elsődleges “haszna” nekünk, választóknak az, hogy 1-106 EVK-ban (túlnyomóan) nem fideszes jelölt fog győzni az éles választáson... (és ez bizony máshogy egyszerűen nem sikerülhet!)
Amit én várok még ettől az egésztől (az előbbin túl):
  • minél több független, civil jelölt bejutását az új parlamentbe!
    Ezzel tudnánk ugyanis megvalósítani a “civil kontroll”-t a következő - bármilyen színű! - kormány fölött, egyben a hatalommegosztáselvénekgyakorlati megvalósítását is, ahol a kormányt a relatív (tehát egymáshoz képesti!) többségű pártok adják, a törvényhozás abszolút (tehát a döntésekhez szükséges!) többsége viszont csak ezen (elkötelezett!) civil képviselők esetenkénti meggyőzésével érhető el a számukra!
  • továbbá listán minél több "új" kispárt (de már 1-2 is nagy szó lenne!*;) bejutását azáltal, hogy a választóik láthatják a konkrét (több forduló során "beérett"!) előválasztási szereplésükből, hogy biztosan nem fog "elveszni" a rájuk adott szavazatuk! Na és persze ennyivel is kevesebb régi pártképviselőt, mivel egy 5% fölötti eredmény helyből 4-5 mandátumot ad... (2014, LMP: 5,34% -> 5 hely)
Egy másik mese a “kormányozhatóság”-ra való hivatkozással korlátozni a demokrácia teljességét... (pl. a mandátumarány eltérítése a szavazatok arányától, no meg az 5 %-os bejutási küszöb - de ilyen a törvénytelenül létező “frakciófegyelem” is!)
Erre én azt mondom:
“Tessenek jól kormányozni, és akkor (jól) kormányozható lesz az ország!"

 Írok még egy gyakorlati példát az átszavazásról...

 2014-ben EVK-t 14.798 és 28.327 szélső érték közötti szavazatszámmal nyertek (a 2. helyezett ebben a két körzetben 14.560 és 16.290 voksot kapott).
Legyen a példában szép kerek szám :O 25.000 a kormánypárt(ok)ra, 20.000 az ellenzéki pártok “közös jelöltjére” és (szerényen:) 10.000 a civil (+kispárti) jelöltekre összesen. A helyzetet értelem szerűen az a dönti el, hogy a 20.000-ből
menyien lennének hajlandóak (a “magasabb” cél érdekében) egy “alternatív” civil jelöltet támogatni (lásd Veszprém!:) - és viszont: a mi 10.000 “bizonytalan” (leginkább az eddigi pártoktól hányó!) szavazónkból hányat lehetne mégis rávenni a pártok jelöltjének támogatására?! ((- de a palacsintás példából tudhatjuk, hogy ha “hányat?”, akkor inkább nem kérünk belőle egyet sem...;))
A két változat közül nyilvánvalóan a NAGYOBB együttes szavazatot (tehát gykv. a saját+átszavazó számát) eredményező változat lesz a NYERŐ!
Ez a “hajlandóság” jelenleg még a közvélemény kutatók számára is “lutri” (köszönhetően elsősorban a KIS mintájuknak - bármennyire is "reprezentatív" - valamint a megkérdezettek érthető őszintétlenségének is!), ám az előválasztás ezt igen szépen kimutatná** - oda, vissza. :)
(és ha ezt neaggyisten a pártok jelöltje nyerné meg a körzetemben - a VÁLASZTÓK döntése szerint! - akkor arra szavaznék még jómagam is... legföljebb vennék be előtte pár szem Dedalont)

 

 

* ez a félelem - a médiák és a "parlamenti" pártok által is sulykolva - azt eredményezi, hogy a "tudatos választók" tömegesen szavaznak valamely esélyes(-nek mért) pártra a valódi kedvencük helyett...
A "tudatosabb" választók meg a nemszavazók tömegét növelik (ezáltal viszont kimutathatatlanul összemosódva a közömbös masszával!), és csupán a "legtudatosabbak" szavaznak a kedvencükre - az esélytelensége biztos tudatával (de legalább külön mérhetően!):
2010-ben a kimaradt 6 párt egyben még 3,83%-ot ért el, 2014-ben (a könnyített listaállítással és "pénzjutalommal" felszaporított) 14(!) küszöb alatti párt
összesen(!) is csupán 3,57%-ot kapott listán... (5.172.222 és 5.047.363 szavazó mellett, tehát darabszámra még kevesebbet ért az a kisebb %!)

** már amennyiben a pártok hajlandóak lesznek "leereszkedni" egy ilyen választói önszerveződéses előválasztás szintjére, és: 1. megmérettetik rajta a "maguk" közös(en kiizzadott) jelöltjét, 2. regisztrálják rá a saját (listáikon nyilvántartott, médiáikon keresztül mozgósítható) "maradék" szavazóikat, 3. természetesen ezek mellett vállalják az eredmény elfogadását - tehát amelyik jelöltjük veszítene, azt nem indítják majd el a győztes (civil! - esetleg kispárti:) jelölttel szemben! ((a listaállításukhoz kellő 27 jelölt hivatalosan megmaradhat, DE azok helyett a közös (tehát az ő szavazóik által IS támogatható!!!) jelöltünket fogják "reklámozni" minden rendelkezésükre álló módon... (megint csak: amint az Veszprémben bevált!)
Ja, és persze ha a pártok nem jönnek előválasztani, attól még a szavazóik jöhetnek(!!!) - és akkor könnyen lehet, hogy az a példabeli "szerény" 20.000:10.000 arány egyszer csak "szerénytelenül" megfordul... (vajon bevállalnák ezt?! :O )

3 komment

Címkék: részvétel előválasztás

A bejegyzés trackback címe:

https://kulsohaz.blog.hu/api/trackback/id/tr348737496

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NetSzemle - Hiteles személyes tapasztalatok 2016.07.13. 22:16:13

Huha! Ez aztan alapos poszt. Kell egy kis ido, amig megemesztem. Addig is, erdekel azoknak a velemenye, akik elolvastak es megemesztettek.

Bognár Attila · http://kulsohaz.blog.hu 2017.10.01. 14:40:42

Nos, úgy tűnik, hogy nem reklámoztam eléggé "politikai marketing"-gel, ezért nem is olvasták el...

Én most olvastam vissza több mint 1 év távlatából, és pár ponton még tudnék rajta cizellálni, de lényegében vállalható :)

Abban pedig (sajnos?) teljesen igazam lett, hogy a pártok (maguk) nem vállalták be ezt az innovációt, amiről pedig '16 végétől még pár(t) körben egyeztettek is - bár már azon is elkezdték a "kizárósdit" játszani... (áldozatai: Munkáspárt 2006, A BAL párt, később a Liberálisok!)
Ennek aztán pár(t) hónap után vége is lett ( parbeszedmagyarorszagert.hu/hu/hir/parbeszed-vege-az-elovalasztasokrol-szolo-targyalasoknak )

tibapó 2017.10.04. 09:16:57

Hát rajta, cizelláld!
És rövidítsd!
Néhol nehezen követhető, nehézkes.

Ami a legszimpatikusabb: a civil RÉSZVÉZTEL
süti beállítások módosítása